Vi ville självklart att debatten 7 september 2022 skulle bli av!

Lördag 10 september 2022

I Magazin 24 fick vi på webben 8 september ta del av tre partiers ståndpunkter i åtta lokala politiska frågor. Jag har absolut inget emot att KD, MP och VF fick besvara 8 frågor. Det jag är starkt emot det är den felaktiga uppgiften att det är bara de ovannämnda tre som ville att debatten skulle bli av och på grund det har inte vi andra partier fått möjlighet att i Magazin24.se besvara frågorna.

Liberalerna, S, V, M, C och SD ville självklart att debatten skulle bli av. Anledningen till det som kallas för avhopp är inte ifrågasättande av journalistisk frihet utan upplevelsen av bristen på opartiskhet.

För att alla kommuninvånare ska bli övertygade om att vi inte har något emot debatt följer här svar från Liberalerna. Jag vill understryka att jag ännu inte har läst de tre andra partiernas svar.

1. Bättre skola – men hur?

Vi ser det viktigt att det skapas lärmiljöer som passar alla unika barn/ungdomar. Vi vill att förskolan, skolan gymnasiet utformas så att det kan fungera även för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan ska erbjuda stimulans och utvecklingsmöjligheter även för elever som är särbegåvade eller högpresterande. Skolan ska vara en trygg plats för alla elever och det ska vara självklart att lärare och rektor ska ha medel för att skapa studiero under lektionstid.

2. Fler bostäder men hur?

Köping ska vara en kommun där medborgarna kan utvecklas, trivas och känna sig trygga med att vi får den service som förväntas. I detta behövs långsiktig samhällsplanering. Vi ser det viktigt att hela kommunen omfattas av en väl fungerande infrastruktur, boendemiljöer som attraherar såväl unga familjer som äldre utifrån deras behov. I vår kommun ska alla åldrar känna sig trygga.       Vi har många förslag här följer några: Vi vill bygga nya och fler marknära, naturnära äldreboende inom hela kommunen som har olika inriktningar för olika behov. Flytta äldreboende från byggnader som är tänkta för lägenheter och bygga lägenheter i de senare för att möta behovet av inflyttning. Skapa möjlighet till boende och butiker vid småbåtshamnen. Genom att sanera mark, skapa förutsättningar för mera boende i Mälarens närhet i riktning mot Malmön. Bygg bort tomma lokaler, köp upp fastigheter och bygg om till hyreslägenheter och bostadsrätter.

3. Ökad trygghet – men hur?

Det är viktigt att vi tar människors oro och upplevelse av otrygghet på allvar. Oavsett i vilka åldrar det förekommer, accepterar vi inte kriminalitet, narkotikahandel, hot och våld. Där detta förekommer krävs det riktade sociala insatser och kraftfulla polisiära ingripanden. För att förebygga kriminalitet och olika former av missbruk är det viktigt att se till att barn och unga får en trygg uppväxt och når framgång i skolan. Ta tillbaka det offentliga rummet på våra gator. Fortsatt satsning på ungcoacher samt att socialtjänsten regelbundet finns där hjälpbehov uppstår.

4. Mer energi och renare miljö – men hur?

Vi vill värna om grönytor, lekplatser och mötesplatser. Särskilt barnens närmiljö för lek, idrott och rekreation ska beaktas. Kommunen ska aktivt fortsätta att genomföra energieffektiviseringar i egna lokaler. Kommunen ska verka för lokal planerbar energiproduktion i samarbete med näringslivet för att trygga hela kommunens behov av energi. Vi vill medverka till att utreda möjliga placeringar av lokal elproduktion i form av solkraft, småskalig vindkraft och motryckskraftverk med biotekniskt bränsle för att säkerställa energiförsörjningen i samarbete med lokala storförbrukare av energi i ett långsiktigt perspektiv, Vi vill värna om god miljövård och biologisk mångfald med myllrande våtmarker och friska vattendrag bland annat genom minskning av olika miljörisker. Vi vill göra kommunen till Sveriges närmaste oas av tystnad och grön miljö.

5. Förbättrad äldreomsorg – men hur?

Alla har rätt till en bra ålderdom. Vi anser det vara avgörande viktigt att i kommunens planer beaktas att antalet personer över 80 år kommer fortsätta att öka. Kommunen ska visa äldre som behöver hjälp, respekt för deras behov, livsval och intressen. Äldre som behöver boende eller hemtjänst ska ha stor valfrihet utan längre väntetider. Det behövs fler lägenheter i trygghetsboende och liknande, som är tillgängliga, har nära till service och dit man kan flytta utan biståndsprövning. Att kunna förstå och tala svenska är nödvändigt för en anställd inom hemtjänsten. Vi vill att det ska finna en fast omsorgskontakt i hemtjänsten. Bygga hemtjänstslag runt varje person. På det sättet skapar vi trygghet hos såväl den som tar emot hemtjänst som hos personalen. I väntan på lagändring vill vi att kommunen påbörjar försöksverksamhet genom att anställa läkare på äldreboenden. Ha en heltidsanställd äldreombudsman som oberoende av kommun och region arbetar för de äldres rättigheter.

6. Fler jobb och nya företag – men hur?

Våra företag, vårt näringsliv bidrar kraftigt att göra Köping till framtidens stad. Ett livskraftigt näringsliv är en förutsättning för att vår kommun ska utvecklas och vara attraktiv att bo och leva i. För att detta ska vara möjligt är en bra och effektiv offentlig sektor nödvändig vilket innebär bra skolor, modern sjukvård, välutvecklad infrastruktur. Då ger kommunen företagen, näringslivet möjlighet att växa och vi ger fler människor arbete och ökad livskvalitet.

Några exempel: Vi vill se uppghandlingscoacher som kan hjälpa lokala företag att delta i kommunala upphandlingar. Tydligt och prioriterat, marknadsföra Köpings kommun nationellt och internationellt med syfta att presentera vad Köpings kommuns industrier, företag, näringsliv har att erbjuda samt att medverka till att etablera nya verksamheter inom kommun. Uppmuntra och utan dröjsmål hjälpa alla försök till nystartande av företag. Det ska vara förutsägbart hur lång tid ett ärende kommer att ta. Öka tillgängligheten på mark och lokaler.

7. En levande landsbygd – men hur?

En väl fungerande infrastruktur är livsnödvändig för en levande landsbygd. Uppmärksamma det arbete som utförs på vår landsbygd för att säkra vår livsförsörjning såväl genom lantbruk, djuruppfödning som skogsbruk. Våra barn och ungdomar som är uppväxta i centralorten ska ges möjlighet att lära känna vår landsbygd och de verksamheter som bedrivs där. Att i första hand upphandla närproducerat ekologiskt livsmedel för den kommunala verksamheten. Ge goda förutsättningar att bosätta sig valfritt inom kommunen genom att skapa god infrastruktur även utanför centralorten Köping. Vi vill se säkra cykelvägar till landsbygden som även är anpassad till olika typer av elfordon. Det ska vara självklarhet med möjlighet till höghastighets uppkoppling i hela kommun.

8. Ett attraktivare Köping – men hur?

Vi har i grunden en attraktiv kommun som självklart kan utvecklas och göras attraktivare. Vi har rikedom av miljö, vi har starka företag, vi har dig som bor och lever här. Låt oss se vår kommun som möjligheternas och framtidens kommun. De svar vi har presenterat ovan är vi övertygade om kan fortsatt bidra till att göra vår kommun attraktivare.

Iván Czitrom                                                                                                                                                                                     Liberalerna i Köpings kommun.