SVERIGES NATIONALDAG 6 juni

FÖRSVARAR DIN FRIHET!

Måndag 6 juni 2022

Idag skriver Johan Pehrson, vår partiledare, tillsammans med Robert Hannah, integrationspolitisk talesperson, en artikel med rubriken: ”Svenskheten känner ingen hudfärg”. Deras artikel börjar med följande inledning:

”I dag på nationaldagen välkomnas nya svenskar in i vår gemenskap under medborgarskapsceremonier i hela landet. Nya svenskar behöver dock mer än ett svenskt pass och jordgubbstårta – de behöver en ärlig chans att bli en del av Sverige.

Vi liberaler älskar Sverige. Nationaldagen är ett viktigt tillfälle att fira allt som är bra med landet och samla kraft för att förbättra det som inte fungerar. Låt oss satsa på det som förenar, inte splittrar.”

I artikeln betonas även följande:                                                                                                                                                    ”Sverige behöver en ny och inkluderande syn på svenskhet där medborgarskapet är nyckeln till vår gemenskap. Det svenska sitter inte i hur man ser ut eller vilken gud man tillber. Den svenska demokratin bygger på en värdegemenskap om allas lika värde, svenska språket, jämställdhet, yttrandefrihet och fri skolgång och att man genom hårt arbete bygger en bättre framtid både för sig själv och landet. Ett gemensamt samhälle som ger chanser, men också ställer krav på att man tar dem.”

Jag kom tillsammans med min yngre bror till Sverige den 17 augusti 1965. Vi kom till Sverige på grund av att vår far flydde från Ungern i Oktober 1956 i samband med Sovjetunionens inmarsch i Ungern.

Då vi visste att vi skulle leva här var det självklart att så fort som möjligt lära oss det svenska språket. Språket är vägen in i samhället. Det är genom språket som vi kan uttrycka oss och förstå den kultur, det land som har tagit emot oss. Det är genom språket som arbetslivets verklighet öppnas upp. Det är genom språket som relationer skapas, förnyas, utvecklas.

Att följa Sveriges lagar och regler är en självklarhet för mig, det ger mig frihet!

I dag på Sveriges Nationaldag är jag tacksam och glad över att få leva i ett land där jag klart och tydligt får uttrycka mina tankar utan censur, utan bestraffning. Som invandrare är jag en självklar del i det svenska samhället och det gör mig utan tvekan stolt och glad.

Ivan Czitrom